Trenden: Fler fastighetsägare väljer service

Sparsamhet och hållbarhet. Många faktorer gör att fastighetsägare väljer att reparera vitvaror istället för att köpa nytt.
- Det är en trend vi märker av, säger Richard Jarméus på Elon Business i Eskilstuna.

Jarmeus

Han är ägare av butiken och har lång erfarenhet av affärsrelationer med fastighetsägare och förvaltare. Allt från rikstäckande aktörer som Victoriahem till lokala spelare som beställer service och vitvaror från honom.

Den senaste tiden har en trend blivit allt mer tydlig: Fler efterfrågar service och reservdelar för att öka livslängden på vitvarorna.
- Många kunder väljer just nu att reparera oftare och vi säljer fler reservdelar. Sedan vet man inte vad som händer när konjunkturen vänder. Då kanske nyinvesteringarna ökar igen.

Vad hjälper ni till med när det gäller reservdelar?
- Först och främst kan vi enkelt hitta delarna. På Elon Business har vi databaser och system med sprängskisser över alla märken, berättar Richard.
- Det är en infrastruktur som växt fram genom åren. Vi är ju en rikstäckande kedja och har samarbeten med alla viktiga leverantörer och många reservdelsfirmor.

Varför vänder sig inte fastighetsägarna direkt till reservdelsfirmorna?
- Problemet med många serviceverkstäder är deras öppettider. Medan vi är tillgängliga nästan hela tiden. Vi är lätta att nå. Från sju på morgonen till sju på kvällen. De vet att vänder de sig till oss så får de kontakt.
- Men det handlar också om vår kunskap. Vi vet vad vi gör. Vi kan våra produkter. Många som jobbar i våra butiker har lång erfarenhet.

Blir det inte dyrare att gå via er?
- Nej, det är det inte. Man ska också tänka på att vi kan ge ett oberoende råd om vilken reservdel kunden ska välja. Systemet hos oss visar om det finns ersättningsartiklar från andra leverantörer än originalmärket. Här måste vi tänka till förstås: Byter du ut ett kretskort vill du kanske ha originalet, jämfört med om det är en enkel slang som ska ersättas.

I många fall läggs beställningen digitalt eller över telefon. Därefter åker ett serviceteam från Elon ut och kan genomföra allt från felsökning till installationer. Särskilt service finns kring det egna varumärket Elvita.

Balansgången mellan reparation och nyinvestering är inte alltid lätt.
- Vi får ofta frågan: Borde jag reparera eller köpa nytt? Här gäller det att ge ett råd anpassat för varje unik situation. Det är mycket som ska räknas in, inte bara vad du kan tjäna på kort sikt, utan också på några års sikt.

Richard Jarméus märker att affärsmodellen kring reservdelar är på väg att moderniseras, i takt med att intresset ökar från fastighetsägarna.

- Vi går mer mot att man får ett fast pris på reparation. För att förenkla. Material och arbete i samma kostnad. Det är en enkelhet och förutsägbarhet som uppskattas. Kunden får ingen trist påskpresent när fakturan kommer.